Crysis: Eskalacja - Gavin Smith

16/03/2013 By: GrafZero Kategoria: Fantastyka, Literatura, Science-Fiction

crysis-eskalacja-gavin-smith.jpgWiedziałem, że to będzie pulpa.

Nie spodziewałem się jedynie, że to będzie taka dobra pulpa. Z doświadczenia wcześniejszego spodziewałem się marnej powieści – tak jak marnie wychodzą powieści pisane na podstawie filmu lub scenariusza filmu. Tutaj mamy coś nowego, co jest naturalną koleją rzeczy ale obecną od niedawna. Powieść na podstawie gry komputerowej Crysis. A konkretniej zbiór rozdziałów – opowiadań łączących Crysis 2 i Crysis 3.

Mistrzostwo Crysis: Eskalacja nie polega na wysublimowanym języku czy wielkiej mocy formy dzieła literackiego ale na tym, że książka jest po prostu niezła. To dość typowe militarne SF, pełne akcji i wybuchów. Nie może być inaczej – seria gier Crysis to gry akcji, nastawione na „idziesz i strzelasz do wszystkiego”. Stworzenie z tego typu gry dobrej powieści to majstersztyk. Zwłaszcza, że fabularna warstwa gry, zwłaszcza dwóch pierwszych części, nie była jakaś ambitna, a do tego Crysis 1 i 2 były przez wielu uważane za techdemo – pokaz możliwości nowoczesnych silników graficznych w grach komputerowych i pokaz mocy sprzętu drzemiącego w kartach graficznych. Tym bardzije powtarzam – Crysis: Eskalacja to mistrzostwo w swojej (nowej) kategorii.

Czyta się przyjemnie.

Nic się nie dłuży. Jednak i przyjemność i pozytywna ocena całości wymaga znajomości gry video. Gry Crysis a właściwie jej trzech części. To kawał historii w branży gier video a do tego kawał życia graczy. Ten czas spędzony na rozrywce to czas, w którym już zapoznano się z postaciami – bohaterami takimi jak Prorok, Psychol czy Alcatraz. Tak samo wiadomo dzięki graniu trochę więcej o Cepidach, nanoskafandrach, ogólnie o wszystkim co występuje w uniwersum Crysis. Więc znajomość fabularna i wizualna gier pomaga czytać powieść. Zaś brak znajomości gier serii Crysis – no cóż, może być przeszkodą w zrozumieniu powieści, która jest tylko pewnym wycinkiem świata strorzonego przez CryTek.

Swoją drogą – ciekawostka. Gra video ma PEGI 18+ co oznacza, że jest przeznaczona dla graczy pełnoletnich. Teoretycznie więc nastolatek nie może wejść i kupić gry, a z kolei książkę – może. Niby nic, zawsze tak było z książkami, że właściwie nie zwraca się uwagi dla jakiego czytelnika jest powieść. Czy to dlatego, iż osoba czytająca jest uznawana za bardziej dojrzałą? I można jej „sprzedać” czy to wulgarymy czy przemoc w postaci zadrukowanych kartek, a tego samego nie można zrobić w postaci gry video. Dziwne o tyle, iż wyobraźnia, nieodłączna część świata czytelnika, pozwala wyobrażać sobie „okropieństwa” w dowolny sposób, i sprawiać, że stają się przez to bardziej realne. W końcu to co wymyślimy i mamy w głowie jest nam bliższe. A umysł niczym malarz tworzy wizję na postawie zapisanych myśli pisarza. A w grach video – no cóż, jakikolwiek brutalny obraz by nie był, to obecnie dalej widać, że jest to obraz sztuczny (grafika w grach dalej daleka jest od realizmu). A druga rzecz – więcej od tego, co wygenerują twórcy na ekranie nie można zobaczyć. Ograniczenie znacząco większe od nieograniczonej wyobraźni.

Wracając do Crysis: Eskalacja – pozycja obowiązkowa dla fanów serii gier. A nawet nie dla fanów, ale dla tych co grali lub mają zamiar pograć. Książka jest uzupełnieniem uniwersum korporacji CELL i obcych form życia (Cepidów). Teraz tylko czekam jeszcze na jakiś zapierający dech w piersiach film ze świata Crysis – bo świat ten ma potencjał. Boję się tylko, że hollywoodzkie studio na pewno przesadzi z ilością 3D i efektów na centymetr kwadratowy ekranu. Efekty – jestem za, ale taki film można zrobić nie tylko dla efektów. Dobra fabuła, duszny klimat mogą dac coś więcej niż 2 godziny ratatatatatabum na ekranie :)

Crysis: Eskalacja – polecam!

Opis - Crysis: Eskalacja

WALKA O WOLNOŚĆ
W UPADŁYM ŚWIECIE
POSTKAPITALISTYCZNEGO FEUDALIZMU
NA ZIEMI NĘKANEJ PRZEZ OBCYCH

Rok  2020. Pierwszy kontakt z Cepidami. Pod wodzą majora Barnesa, kryptonim Prorok, na wyspy Lingshan wyrusza oddział żołnierzy w nanoskafandrach. Przeżywa niewielu, ale zagrożenie ze strony obcych zostaje odparte.

Rok  2023. Cepidy zajmują Nowy Jork. Umierający Prorok przekazuje swój nanoskafander żołnierzowi marines o ksywie Alcatraz. Po raz kolejny potężna technologia ratuje sytuację.

Teraz do ruin Nowego Jorku powraca śmierć. Miasto, osłonięte olbrzymią Kopułą Wolności i kontrolowane przez skorumpowaną megakorporację CELL, zaczyna przypominać pobojowisko. Żołnierze CELL, bojownicy ruchu oporu i śmiercionośne Cepidy walczą na ulicach niegdysiejszej metropolii, która skrywa tajemnicę zdolną zniszczyć cały świat.

Książka CRYSIS: Eskalacja – fabularny pomost między grami CRYSIS 2 i 3 – to zbiór sensacyjnych opowiadań o świecie pogrążającym się w korporacyjnym koszmarze i o zawiązywaniu się ruchu oporu. Ta niezależna, pełnokrwista powieść SF to znakomite rozwinięcie świata wykreowanego w serii gier CRYSIS. Na pozór odrębne opowiadania, opisujące m.in. losy kultowych postaci, takich jak Prorok, Psycho i Alcatraz, splatają się w jedną, wstrząsającą fabułę.

Wróg już tam jest. Nadszedł czas. Przygotujcie się.

Autor

Gavin Smith, autor książki CRYSIS: Eskalacja, mieszka w Leicester. Ukończył studia z historii średniowiecza oraz produkcji telewizyjnych. Jest uznanym autorem książek science fiction, docenionych przez wielbicieli gatunku za dynamiczną narrację i nieszablonową fabułę.

1 Komentarz »
  1. […] Crysis: Eskalacja - Gavin Smith […]

    Pingback od Grafzero.com » Nowa Fantastyka 03/2013 (366) — 23/03/2013 @ 00:43

Kanał RSS dla tego wpisu. TrackBack URL

Dodaj komentarz